سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمایش «کلاف» از نظرآباد تا لاهیجان


 

  • نمایش «کلاف» از نظرآباد تا لاهیجان

    نمایش «کلاف» به کارگردانی و نویسندگی «علی کشاورز» در سکوت کامل خبری رسانه‌های استان به این جشنواره که در دهمین دوره‌اش به گسترده‌ترین رویداد هنری خیابانی کشور در سطح بین‌المللی تبدیل شده است، رفت. با این وجود کارگردان و عوامل این نمایش با وجود گلایه‌هایی که از مسئولان فرهنگی و هنری استان دارند، عشق به هنر نمایش را تنها انگیزه خود برای ادامه مسیر می‌دانند.

    • 168  اثر از سراسر کشور

    کارگردان این نمایش می‌گوید: 168 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و بازبینی اولیه توسط هیات داوری متشکل از «سامان خلیلیان»، «علی ظفر قهرمانی‌نژاد» و «اکبر صمدی‌نیا» ارسال شده بود که 14 اثر به بخش مسابقه راه یافت و تئاتر خیابانی کلاف به عنوان تنها نماینده استان البرز در بین 14 اثر بود. «علی کشاورز» ادامه می‌دهد: «مهدی فتحی»، «جمال رنجبرزاده»، «سیدمحمد حسینی»، «سیدامیر مهجور» و «علی محمد شاهی» بازیگران نمایش بودند. همچنین «محسن صامت» مدیر گروه، «علی پرتو» مدیر هماهنگی، «سوگند اسدی» و «حسن محمدلو» مسئول عکس و تصویر و «حسن فیضی» مسئول موسیقیبودند.

    وی با اشاره به موضوع نمایش ادامه می‌دهد: این نمایش 4 دوره تاریخی از بدو بشریت تا ورود تکنولوژی را شامل می‌شود که مشکلات هر دوره را با کلاف نشان می‌دهد. یعنی در هر دوره اتفاقات و گره‌هایی می‌افتد که باعث مختل شدن زندگی مردم در آن دوره می‌شود. کشاورز اضافه می‌کند: یکی از ویژگی‌های این نمایش این است که با موزیک و زبان بدن پیام را به مخاطب منتقل می‌کند و دیالوگ‌محور نیست که این موضوع کار را برای بازیگران سخت می‌کرد، اما به‌خوبی توانستند از عهده کار بر بیایند. کارگردان نمایش کلاف با بیان این‌که برای این کار از چند ماه قبل کار پژوهشی را شروع کردم و سپس دست به قلم شدم که در نهایت نمایش کلاف نوشته شد، می‌افزاید: در جشنواره لاهیجان که بعد از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، بزرگ‌ترین جشنواره در این بخش است، شرکت داشتیم که استقبال گسترده‌ای از نمایش به عمل آمد. البته گلایه‌هایی در رابطه با داوری وجود دارد، اما همین حضور در جشنواره برای ما موفقیت بزرگی بود.

    • «کلاف» مورد استقبال عموم قرار گرفت

    یکی از بازیگران این نمایش می‌گوید: تئاتر کلاف در نظرآباد اجرای عمومی داشته و با استقبال روبه‌رو شده است و سپس به جشنواره لاهیجان راه یافت. همچنین این نمایش برای جشنواره فجر آماده خواهد شد. «جمال رنجبرزاده» می‌افزاید: نمایش کلاف می‌خواهد به مخاطب این را بگوید که اتفاقات زندگی هر شخصی به دست خودش رقم می‌خورد و متفاوت بودن نگاه کارگردان باعث جذاب شدن نمایش شده است.

    وی ادامه می‌دهد: در گذشته شاهد اجراهای بسیاری در کرج بودیم، اما متاسفانه اکنون تئاتر خیابانی جایگاه خود را از دست داده است. در حالی که با کمترین هزینه می‌تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. در چند اجرای خیابانی که من هم به عنوان بازیگر حضور داشتم، شاهد استقبال بی‌نظیرمردم بودیم.  رنجبرزاده با اشاره به اهمیت تئاتر خیابانی می‌گوید: امروزه از تئاتر خیابانی به عنوان مؤثرترین راه انتشار یک اثر هنری و به دنبال آن یک تفکر انسانی در اجتماع یاد می‌شود که شاخصه اصلی آن، قابلیت اجرا در کوچه و بازار و در میان مردم است و به نوعی نیز می‌توان گفت ازپرمخاطب‌ترین گرایش‌های هنر است.  وی اضافه می‌کند: با استقبال از تئاتر خیابانی در جشنواره‌ها هنرمندان استان نیز یکی دو سالی بیشتر به سمت آن سوق پیدا  کردند.  نکته قابل توجه در اجرای این نمایش‌های خیابانی استقبال مردم است که نشان می‌دهد با این هنر می‌توان در میان مردم راه یافت و حتی معضلات منطقه را مطرح و برطرف کرد.

    این بازیگر تئاتر البرزی ادامه می‌دهد: تئاتر خیابانی به نوعی می‌تواند بازیگران را به چالش بکشد و آنها را آبدیده‌تر کند. پس حضور در این عرصه برای بازیگران حرفه‌ای تئاتر بسیار لازم و ضروری است و هر بازیگر باید نمایش خیابانی را در برنامه کاری خود گنجاند. رنجبرزاده می‌افزاید: اجرای تئاتر خیابانی می‌تواند فرهنگ دیدن تئاتر را هم در جامعه افزایش دهد و مردم را با سالن‌های تئاتر آشتی دهد. در واقع این نوع تئاتر اگر به صورت حرفه‌ای و با نگاهی دقیق‌تر و جدی‌تر پیش رود، به نوعی مبلغی ارزشمند برای هنر و هنرمندان است. در این تئاتربه‌جای این‌که مردم به سمت نمایش بیایند، تئاتر به سراغ مردم می‌رود و به توسعه این هنر، شناسانده شدن و پذیرفته شدن آن نزد مردم کمک می‌کند و نگاه مشتاقانه‌ به تئاتر را در مردم ایجاد می‌کند.

    • حمایت نکردن مسئولان فرهنگی

    کارگردان نمایش «کلاف» با اشاره به حمایت نکردن مسئولان فرهنگی استان از این نمایش می‌گوید: ما در سکوت کامل خبری رفتیم و با این‌که تنها نماینده البرز بودیم و نامه‌نگاری‌های متعددی داشتیم، نه‌تنها هیچ کمک و حمایتی نشد، بلکه از جانب همکاران خودمان شاهد سنگ‌اندازی‌هایی هم بودیم. تنها کسی که به ما کمک کرد، رئیس اداره ارشاد نظرآباد بود که 860 هزار تومان برای رفت و آمد به ما داد که باز هم از او تشکر می‌کنیم. «علی کشاورز» می‌افزاید: البرز زمانی مهد تئاتر صحنه‌ای و خیابانی بود و اساتیدی چون «علی نورانی» و «اصغر گروسی» چراغ این هنر را در البرز روشن نگه می‌داشتند و من هم افتخار شاگردی این اساتید را دارم، اما حالا با وجود مقام‌هایی که بچه‌ها در جشنواره‌های مختلف می‌آورند، هیچ حمایتی از هنر نمایش نمی‌شود و همین موضوع باعت دلسردی هنرمندان این حوزه است.