سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خلاقانه‌ترین آثار هنری که در خیابان‌های شهرهای جهان وجود دارد


 

  • خلاقانه‌ترین آثار هنری که در خیابان‌های شهرهای جهان وجود دارد

    در ادامه‌ی مطلب، عکس‌ها و توضیحات مربوط به 12 تندیس و مجسمه حیرت‌انگیز برتر در سراسر جهان آورده شده است. توصیه می‌کنیم آن‌ها را مطالعه کنید.

     

    موتنگ های لاس کولیناس، ایالت تگزاس کشور ایالات‌متحده آمریکا

    موتنگ های لاس کولیناس نام یک مجسمه بسیار واقع‌گرایانه متشکل از نه اسب موتنگ برنزی است که در یک رودخانه و چمنزار گرانیتی می‌تازند. این مجسمه بزرگ‌ترین مجسمه اسبی جهان به شمار می‌رود. این اثر هنری باشکوه را رابرت گلن در سال 1984 در وسط میدان ویلیامز واقع در مرکز شهر لاکولیناس نصب کرد.

    این مجسمه زیبا و برجسته از زمانی که نصب شد به یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری تگزاس شمالی تبدیل‌شده است و بازدیدکنندگان و اهالی شهر را به‌سوی خود جذب می‌کند.

     

    مجسمه تفنگ گره‌خورده، شهر نیویورک، ایالات‌متحده آمریکا

    احتمالاً با یک نگاه متوجه می‌شوید که این مجسمه‌ی برجسته، مبارزه با خشونت را ترویج می‌کند. گره سر تفنگ این موضوع را با زبانی نمادین فریاد می‌زند. به‌ویژه این روزها که قوانین مربوط به اسلحه در آمریکا مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند، این کار بسیار اثرگذار است. این مجسمه از سال 1993 به‌عنوان نمادی برای پروژه مبارزه با خشونت سر برآورده است. پروژه نانوایلنس (یا مبارزه با خشونت) یک سازمان غیرانتفاعی است که سعی دارد با برنامه‌های آموزشی حول پیش‌گیری از خشونت تحولاتی در جامعه ایجاد کند.

    در حال حاضر 16 نسخه از این مجسمه سرتاسر جهان وجود دارد که 10 مورد از آن‌ها در سوئد هستند.

     

    مسافران، شهر مارسی کشور فرانسه

    هنرمند فرانسوی برونو کاتالانو مجموعه فوق‌العاده‌ای از مجسمه‌های برنزی حیرت‌انگیز به نام «مسافران» در شهر مارسی خلق کرده است؛ این مجسمه به شکل کارگرهایی است که بسیاری از قسمت‌های بدنشان نامرئی است.

    این آثار حتی بدون قسمت‌های خالی، بسیار ظریف و ماهرانه هستند، اما چیزی که آن‌ها را واقعاً منحصربه‌فرد و فوق‌العاده می‌کند بخش‌های خالی و نامرئی آن‌هاست.

     

    کارمند گمنام، شهر ریکیاویک، کشور ایسلند

    «کارمند گمنام» در سال 1994 توسط یک هنرمند و مجسمه‌ساز ایسلندی به نام ماگنوس توماسون ساخته شد. احتمالاً این مجسمه قابل‌ توجه‌ترین و قطعاً سرگرم‌کننده‌ترین و پرمعنی ترین مجسمه شهر است که از روی تک‌تک جزئیات جذاب و مشهود آن می‌توان به این موضوع پی برد.

     

    کوسه ‌هادینگتون، شهر آکسفورد، بریتانیا

    اگر خانه‌هایمان را وسط اقیانوس می‌ساختیم، احتمالاً کوسه‌ها به روی سقف خانه‌ها شیرجه می‌زدند و گاه باعث تخریب سقف می‌شدند. البته نیازی نیست وسط اقیانوس خانه بسازید، در عوض می‌توانید به خانه مجری رادیویی محلی آقای بیل هین در شهر آکسفورد بریتانیا سری بزنید. او از سال 1986 در خانه‌ای زندگی می‌کند که یک مجسمه کوسه بزرگ در حال خراب کردن سقف آن است.

     

    مجسمه کلپی ها، شهر گرانجموت کشور بریتانیا

    این سر اسب‌های زیبا بین همگان بسیار اهمیت یافته‌اند و نمایانگر جهان حیرت‌انگیز تاریخ اسب‌ها هستند. کلپیها از فولاد محکم ساخته‌شده‌اند و با روکش فولادی ضدزنگ پوشیده شده‌اند. هرکدام از آن‌ها 30 متر طول و 300 تن وزن‌ دارند. مجسمه‌ساز اندی اسکات آن‌ها را طراحی کرد و در اکتبر 2013 تکمیل شدند.

     

    یادبود نلسون ماندلا، کشور آفریقای جنوبی

    نلسون ماندلا شخصیت بسیار مشهوری است و تندیس‌های بسیاری برای تحسین و تمجید او ساخته‌شده‌اند. طبق بیانات دولت آفریقای جنوبی، این تندیس‌ها فقط یک فرد را تمجید نمی‌کنند، بلکه شریف‌ترین شخصیت تاریخ را می‌نمایانند.

    در این مجسمه چهره نلسون ماندلا از 50 ستون فولادی ساخته‌ شده است. تصویر او را تنها در صورتی می‌توانید ببینید که در زاویه مناسبی نسبت به ستون‌ها ایستاده باشید؛ در غیر این صورت فقط چند میله معمولی خواهید دید.

     

    نیروی طبیعت

    این عنوان به مجموعه مجسمه‌هایی تعلق‌گرفته است که هنرمند ایتالیایی لورنزو کوئین ساخته است. مجسمه‌ها به شکل زنی هستند که زمین را با یک‌ تکه پارچه، محکم نگه‌ داشته‌ است. این مجسمه‌ها را در شهرهای متعددی در کشورهای مختلف جهان از جمله بریتانیا، ایالات‌متحده، موناکو و سنگاپور قرار داده‌اند.

     

    بنای عابر گمنام، شهر وروکلاو، کشور لهستان

    این مجسمه انسان‌هایی را نشان می‌دهد که توسط رژیم ظالم کمونیست لهستان مفقودالاثر یا زندانی شدند یا آسیب‌های دیگری دیدند. این رژیم مدت‌ها در لهستان حکومت می‌کرد. این بنا در قسمت شلوغ شهر وروکلاو قرار داده‌ شده است؛ یعنی نقطه‌ی تلاقی خیابان‌های پیوسوسکیگو و شیوینیسکا روبروی آرکادی. شهر وروکلاو بدین طریق یک عابر گمنام را که طی حادثه‌ای به زیرزمین افتاد، ستایش می‌کند. کسانی که در دوره قانون جنگی زندگی می‌کردند، می‌دانند که این حادثه حقیقت دارد.

     

    بچه‌های رودخانه، سنگاپور

    این مجسمه که یکی از خلاقانه‌ترین مجسمه‌های دنیا شناخته‌ شده است، به شکل کودکانی است که در حال پریدن درون رودخانه هستند. چانگ فا چونگ درباره اثر خود می‌گوید: «چیزی که من وارد کارهای خلاقانه خود و به‌ویژه مجسمه‌هایم می‌کنم، در واقع حالت ذهنی‌ام است. یک خودآگاهی و آگاهی شفاف درونی نسبت به وجود من است که از متغیرها و احتمالات نامحدودی تشکیل‌شده است.»

     

    مرد معلق، شهر پراگ کشور جمهوری چک

    شاید نخستین باری که این مجسمه را ببینید فریاد بزنید «به آن مرد کمک کنید!». لازم نیست نگران باشید، این مجسمه به‌طور دائمی بالای خیابان آویزان شده است و یک لوله را محکم گرفته است.

    این مجسمه بسیار زیباست و کسانی که به شهر پراگ سفر می‌کنند، نباید دیدن آن را از دست بدهند.

     

    مجسمه میای امینسکو، شهر اونستی، کشور رومانی

    به چندین طریق گوناگون می‌توان مجسمه ساخت؛ هنگامی‌که به کاری که در بنای میای امینسکو در شهر اونستی کشور رومانی نگاه می‌کنیم، این حقیقت آشکارتر می‌گردد. امینسکو نام یک شاعر رومانیایی است و اثر او را تنها می‌توان از زاویه معینی دید. این اثر از قسمت‌های مختلفی ساخته‌ شده است که بین شاخه‌های یک درخت تقسیم‌شده‌اند.

    در برخی از ساعت‌های روز به نظر می‌رسد که این مجسمه روبروی ابرها ساخته‌ شده است.

     

    ساختمان در حال غرق شدن روبروی کتابخانه ‌ایالتی، شهر ملبورن کشور استرالیا

    روبروی کتابخانه ‌ایالتی شهر میلبورن، مجسمه بسیار نامتعارفی را خواهید دید که نشان‌ دهنده‌ی کتابخانه‌ای است که در حال «بلعیده شدن» توسط زمین یا غرق شدن است. این اثر تحت نظارت سالن شهر ملبورن و به‌عنوان بخشی از یک برنامه که هدف اصلی آن تقدیر بصری از هنر بود ساخته شد.

     امیدواریم از دیدن این آثار هنری، لذت برده باشید. تا حالا یکی از آن‌ها را از نزدیک دیده‌اید؟

    منبع: لست سکند

    2121