سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موج جدید مهاجرت به هشتگرد


 

  • موج جدید مهاجرت به هشتگرد

    مسکن‌های مهر شهر جدید هشتگرد که شاید به نظر می‌رسید به دلیل کمبود امکانات سال‌ها طول بکشد تا شاهد سکونت صاحبانش باشد، حالا دیگر خالی نیستند. از طرفی مستاجرهای پایتخت و حتی کرج به ‌دلیل نزدیک شدن هزینه اجاره‌نشینی به قیمت مسکن در این منطقه صاحب ‌خانه شدن در حومه را ترجیح می‌دهند و هر روز بر تعداد مراجعان به مشاوران املاک در هشتگرد افزود می‌شود.

    • گرانی مسکن در کلان‌شهرها

    یکی از افرادی که برای خرید خانه در شهر جدید هشتگرد به مشاوران املاک مراجعه کرده، در پاسخ به این‌که چرا شهر جدید هشتگرد را برای خرید خانه انتخاب کرده است می‌گوید: یکی از دوستانم در شهر جدید هشتگرد مسکن مهر داشت که سال گذشته پس از بازسازی خانه در آن سکونت کرد. ما نیزوقتی دیدیم در کرج قیمت‌ها بسیار بالاست و توان پرداخت اجاره یک تا 2‌میلیونی را نداریم، به پیشنهاد دوستم تصمیم گرفتیم خانه‌ای در شهر جدید هشتگرد بخریم.

    «علی سلطان‌آبادی» می‌افزاید: آنطور که از خبرها عنوان می‌شود، قرار است امکانات شهر جدید هشتگرد بیشتر شود. امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد، چراکه تنها دغدغه ساکنان منطقه همین افزایش زیرساخت‌هاست. وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که قیمت‌ها بسیار بالا رفته، اما هنوز در بعضی نقاط شهر جدید، خانه با قیمت مناسب پیدا می‌شود. حداقل اگر هم نخواهیم فعلا در خانه ساکن شویم، سرپناهی داریم و دغدغه‌ای برای سال‌های بعد نداریم.

    • افزایش مهاجرت 

    یکی از مشاوران املاک در شهر جدید هشتگرد با بیان این‌که از سال قبل تعداد مراجعان از تهران و کرج برای خرید خانه در شهر جدید هشتگرد بیشتر شده‌اند، می‌گوید: با وجود این‌که قیمت‌ها در این منطقه هم گران شده، اما هنوز معقول‌تر از دیگر نقاط شهری است. از طرفی زیرساخت‌ها و امکانات شهر جدید هشتگرد هر روز بیشتر می‌شود و با آمدن مترو هم دیگر مردم دغدغه‌ای برای رفت‌وآمد نخواهند داشت. «احمد آقالو» می‌افزاید: غیر از خرید برای اجاره هم تعداد زیادی به شهر جدید آمده‌اند، چراکه قیمت‌ها در کرج و تهران بسیار بالا رفته و مردم دیگر توان پرداخت اجاره زیاد را ندارد.
    وی ادامه می‌دهد: عده بسیاری بودند که در شهر جدید مسکن مهر داشتند، اما به دلایلی از قبیل کمبود امکانات و دوری از مرکز شهر حاضر به سکونت در آن نبودند، اما حالا می‌بینیم که اکثرشان ساکن خانه‌های خود شده‌اند و همین موضوع باعث شده کمی قیمت خانه‌ها بالا برود.

    • ساخت 200 هزار واحد مسکونی 

    مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن و مشکلات اجاره‌نشینی در کشور سبب شده تا وزارت راه و شهرسازی ساخت 200 هزار واحد مسکونی را در شهرهای جدید در دستور کار قرار دهد، ادامه می‌دهد: سهم شهر جدید هشتگرد 21 هزار واحد مسکونی تعیین شده است. «داود صفدری» در رابطه با مشکلات و کمبودهای مسکن‌های مهر ساخته‌شده می‌گوید: بخش عمده واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد تکمیل شده، اما کمبود امکاناتی مانند آب، برق، تلفن، فضای آموزشی و فراهم نشدن خطوط ریلی سبب شده تا هنوز ظرفیت جمعیتی آن تکمیل نشود، اما خط ریلی کرج– هشتگرد امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و طرح‌های عمرانی بسیاری مانند مدرسه، درمانگاه، آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و... در شهر جدید هشتگرد ساخته
     خواهد شد.

    وی می‌افزاید: اکنون مقدمات اجرایی 16 هزار و 693 واحد مسکونی، از تعداد سهم تعیین‌شده در شهر جدید هشتگرد صورت گرفته و مابقی تا پایان سال 99 طبق تعهد شرکت عمران شهر جدید هشتگرد انجام خواهد شد. صفدری اضافه می‌کند: اجرای طرح تولید و عرضه مسکن با مشارکت بخش خصوصی، انجام خواهد شد، از همین رو شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، 10 هزار واحد مسکونی را به صورت خودمالکی به بخش خصوصی واگذار کرده که بر اساس قرارداد، سرمایه‌گذار متعهد به ساخت این واحدهای مسکونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد می‌گوید: در سال‌های آینده بیش از پیش شاهد سرریز کلان‌شهرهای تهران و کرج به سمت شهر جدید هشتگرد خواهیم بود، به طوری که پیش‌بینی ما جذب جمعیتی بالغ بر 74 هزار نفر تا پایان سال 99 است.

    • مهاجرت تهرانی‌ها و کرجی‌ها 

    رئیس اتحادیه املاک هشتگرد با اشاره به رشد قیمت مسکن در شهر جدید هشتگرد می‌گوید: با رشد قیمت خانه در کشور در این منطقه هم شاهد افزایش قیمت بودیم، به طوری که به یک‌باره قیمت‌ها 2 تا 5/2 برابر شد. «ابوالفضل جوادی» می‌افزاید: قیمت خانه‌های نوساز که سال گذشته متری 2 تا 3 میلیون و حتی در بعضی مناطق کمتر بود، حالا 2 برابر شده و گاهی به 6 میلیون هم می‌رسد و خانه‌های قدیمی هم که متری 700 تا 800 هزار تومان بود، حال متری 2 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است.

    وی با بیان این‌که با افزایش قیمت مسکن در تهران و کرج مردم به سمت شهر جدید هشتگرد آمدند، ادامه می‌دهد: آمار جامعی از میزان مهاجرت در دست نیست، اما از مراجعه مردم به مشاوران املاک و برآوردهای شکل‌گرفته می‌توان فهمید بخشی از تهرانی‌ها و کرجی‌ها برای خرید مسکن مهر به سمت شهر جدید هشتگرد مهاجرت کرده‌اند که تعدادی از این افراد قصد سکونت دارند و عده‌ای هم برای سرمایه‌گذاری آمده‌اند. جوادی با اشاره به وضعیت کنونی بازار ملک در منطقه می‌گوید: بازار مسکن در شهر هشتگرد در رکود کامل به سر می‌برد. قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته در حد ناچیز و در حد 200 تا 300 هزار تومان ارزان شد؛ البته با این رکود نمی‌توان انتظار داشت دوباره قیمت‌ها مانند سال‌های قبل شود، چراکه شهر جدید ظرفیت افزایش قیمت را دارد، به‌خصوص با راه‌اندازی مترو قیمت خانه‌های این شهر در سال‌های آینده گران‌تر خواهد شد.

    • زیرساخت‌های مناسب   شهر جدید هشتگرد

    افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر، خروج دهک‌های پایین از کلان‌شهرها به‌ویژه تهران و کرج را به دنبال داشته است. شاید تا 2 سال قبل تهرانی‌ها هنگام مهاجرت اولین منطقه‌ای را که برای سکونت انتخاب می‌کردند کرج بود، اما حالا این شهر نیز همگام با پایتخت شاهد افزایش قیمت بوده است و بومیان خود را نیز به شهرهای اطراف روانه کرده است. به گزارش همشهری، در این بین شهر جدید هشتگرد یکی از مقصدهای اصلی مهاجران است؛ شهری که به دلیل کمبود امکانات خدماتی و رفاهی تاکنون استقبال چندانی از آن نمی‌شد و بسیاری از مسکن‌های مهر آن خالی از سکنه بود، اما حالا با سرریز جمعیت شهر جدید هشتگرد نیز شاهد استقبال مردم است. از طرفی به دلیل مجاورت شهر جدید هشتگرد با هشتگرد قدیم، مراکز تجاری، آموزشی و درمانی این شهر مناسب‌تر است.

    یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: ‌بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد روند مهاجرت تشدید شده و شهرهای جدید مانند پردیس، پرند و هشتگرد به‌تدریج با آماده شدن خدمات و زیرساخت‌ها با افزایش جمعیت روبه‌رو خواهند شد. «میثم اسفندیاری» می‌افزاید:‌ در این بین شهر جدید هشتگرد از خدمات و زیرساخت‌های مناسب‌تری نسبت به پردیس و پرند برخوردار است و تا چندی دیگر صاحب مترو هم خواهد شد. همین موضوع بر استقبال مردم از این شهر تاثیر بسیاری دارد و باعث می‌شود ارزش واحدهای مسکن مهر بیشتر شود، چراکه ارتباطات همواره باعث توسعه می‌شود. همین حالا نیز با توجه به تغییر نرخی که در مسکن مهر به وجود آمد، تقاضا برای واحدها افزایش یافته است.

    وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرهای جدید صورت گرفته به ایجاد ارزش افزوده منجر می‌شود. به همین لحاظ شهرهای جدید از یک‌سو مناطق جاذب سکونت برای اقشار متوسط و کم‌درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت مسکن در این شهرها نسبت به دیگر مناطق شهری معقول‌تراست. اسفندیاری می‌گوید: ‌یکی از دلایل اصلی ساخت شهرهای جدید، تمرکززدایی از کلان‌شهرها بود که اکنون می‌توان با افزایش امکانات و زیرساخت‌های این شهرها مردم را بیشتر جذب آنها کرد.