سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آغاز تخریب سکونتگاه‌های غیررسمی دره فرحزاد | دره ترسناک چه زمانی برای حضور شهروندان آماده می‌شود؟


 

  • آغاز تخریب سکونتگاه‌های غیررسمی دره فرحزاد | دره ترسناک چه زمانی برای حضور شهروندان آماده می‌شود؟

    دکتر امیرناصر هراتی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 2 تهران در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره آخرین وضعیت پاکسازی دره فرحزاد و ساماندهی این ذخیره اکولوژیکی شهر تهران، گفت: امروز با تعامل خوب بین دستگاه‌های اجرایی، قضایی و انتظامی، اجرای حکم قضایی تخریب تعارضات به حریم رودخانه دره فرحزاد با حضور اداره آب شهر تهران آغاز شد.

    وی درباره سرنوشت سکونتگاه‌های غیررسمی در دره فرحزاد، گفت: خرابه‌ها و بیغوله‌هایی از سوی معتادان متجاهر در این مسیر درست شده بود که و تعدادی از این فضاها شامل 9 ساختمان اصلی که در حریم بودند و البته حجم‌شان وسیع نیست و پایداری آنچنانی هم ندارند، به دستور مقام قضایی تخریب می‌شوند.

    هراتی تاکید کرد: مکان‌هایی که در این فاز تخریب می‌شوند محل تجمع معتادانی بود که آنها را غیرقانونی درست کرده بودند. بنابراین در این فاز، تخریب این بیغوله‌ها این طور نبود که بخواهد خانواده‌ای بی‌خانمان شود؛ کما اینکه مقام قضایی در زمان صدور حکم تخریب با بررسی همه جوانب به صدور حکم اقدام می‌کند.

    وی همچنین از آغاز عملیات احداث جاده دسترسی در حاشیه رود دره فرحزاد به منظور تردد خودروهای نظارتی خبر داد و اظهار کرد: این جاده دسترسی، یک جاده ماشین‎‌رو نیست بلکه جاده‌ای است که هم دستگاه‌های نظارتی بتوانند تردد داشته باشند و هم اینکه فعلا همشهریان بتوانند در این فضای طبیعی قدم بزنند.

    معاون شهردار منطقه 2 تهران در پاسخ به اینکه آیا پاکسازی دره فرحزاد از وجود معتادان متجاهر و عوامل خرده‌فروشی مواد مخدر در سطحی انجام شده است که امنیت شهروندان در صورت تردد در این فضا به مخاطره نیفتد، گفت: با تلاش نیروی انتظامی، اقدام گسترده و موثری برای جمع‌آوری معتادان متجاهر صورت گرفته اما به نظر می‌رسد برای مناسب‌سازی فضا جهت حضور شهروندان لازم است تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.

    هراتی از آغاز اقدام شهرداری برای تخلیه خاک و نخاله و زباله انباشته شده در مسیر دره فرحزاد خبر داد و گفت: همچنین شهرداری تهران نسبت به بکارگیری پیمانکار جهت حفاظت از باغات محدوده که بعضاً مربوط به شهروندان است، اقدام کرده و این حفاظت با هزینه شهرداری صورت می‌گیرد.

    وی در پاسخ به اینکه آیا این باغات که در مالکیت شهروندان قرار دارد دارای حریم و دیوارکشی هستند، خاطرنشان کرد: حریم  برخی از این باغات مشخص است. شهرداری تهران در زمینه حفاظت از باغ‌ها نگاه مالکیتی به قضیه ندارد. همین قدر که باغات سبز و مشجری باشند، شهرداری به صورت داوطلبانه نسبت به نگهداری آنها اقدام و هزینه می‌کند.

    معاون شهردار منطقه 2 تهران تصریح کرد: البته منافع شهروندان در فرحزاد اولویت دارد. قانون بالادست همه ماست و اگر قانون تعیین کند که هر کدام از باغات در مالکیت یکی از شهروندان است، قطعا آمادگی برای مذاکره و جلب رضایت و همکاری همه ذی‌نفعان وجود دارد.

    هراتی درباره اینکه آیا طرحی برای خرید این باغ‌ها در دستور کار شهرداری وجود دارد، گفت: طرحی با این عنوان در دست نداریم اما بسته به مورد، شهردار منطقه تصمیم می‌گیرد.

    وی با یادآوری برنامه شهرداری تهران برای راه‌اندازی اکو پارک در مسیر رود دره فرحزاد، توضیح داد: اگر همه چیز خوب پیش برود، تمام دستگاه‌های مربوطه هماهنگ عمل کنند و بودجه تامین باشد، ساخت اکو پارک به مدت دو سال زمان می‌برد.

    معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 2 تهران ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه‌های مسئول، دره فرحزاد اوایل سال آینده آماده پذیرایی از شهروندان شود، گفت: با توجه به اینکه راه‌اندازی اکو پارک زمان‌بر است، اما حتی قبل از آن شهروندان می‌توانند در مسیر پیاده‌راه کنار مسیر رودخانه، از این فضای طبیعی بهره ببرند.

    هراتی، دره فرحزاد را یکی از معدود ذخایر اکولوژیکی شهر تهران برشمرد و درباره اکو پارکی که در این محدوده به طول 3380 متر از پل نیایش تا پل خوش مرام راه‌اندازی می‌شود، اظهار کرد: سعی می‌شود حداقل مصالح ساختمانی در ساخت اکو پارک به کار برود و بیشتر از مواد سازگار با محیط زیست برای مبلمان آنجا استفاده شود تا شهروندان در فضای طبیعی که کمتر موقعیتی از آن در تهران وجود دارد، اوقات مفرحی داشته باشند.