سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان


 

  • روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان

    دانشمندان در چین توانسته‌اند مایعی را تولید کنند که می‌تواند سطح بیرونی مینای آسیب دیده را با استفاده از یک روند کانی سازی طبیعی بازگردانند. مینای دندان‌ها تحت یک فرایند به نام زیست پالایی (Biomineralization) به وسیله سلول‌هایی موسوم به آملوبلاست‌ها تولید می‌شوند که این سلول‌ها پروتئینی را ترشح می‌کنند که در نهایت با سخت شدن، پوشش بیرونی دندان‌ها را ایجاد می‌کنند. 

    اما مشکل اینجاست که آملوبلاست‌ها تنها در زمان رشد دندان‌ها وجود دارند، یعنی دندان‌ها در دوران بزرگسالی و بعد از شکلگیری کامل آن‌ها دیگر توانایی ترمیم خود را ندارند. 

    به گفته محقق Zhaoming Liu دانشمند موادشناس این پروژه، «ما توانستیم مادهای را از گروه‌های یون کلسیم فسفات که می‌تواند منجر به تولید یک لایه پیشساز برای القا رشد کریستالی مینا شود را طراحی کنیم. این گروه‌های یون فسفات کلسیم (CPIC) تنها 1.5 نانومتر قطر دارند. سپس این ذرات ریز در محلولی از اتانول با ماده‌ای به نام تری اتیل آمین تثبیت شدند که از انباشته شدن آنها جلوگیری می‌کند. »

    هنگامی که این مواد ژل مانند بر روی دندان‌ها اعمال شدند، گروه‌های کوچک کلسیم در ساختار ماهی مانند میناها ترکیب شدند و پوشش دندان را با یک لایه غیرقابل تشخیص و سخت به ضخامت 2.8 میکرومتر در عرض 48 ساعت ترمیم کردند.

    به گفته Liu: «مینای بازسازی شده توسط مواد ساخته شده ما، کاملا بافت و ساختار مکانیکی مانند یک مینای اصلی و واقعی داشت. ما امیدواریم تا روزی بتوان بدون استفاده از مواد پرکردنی و متفاوت از مینای اصلی فرایند بازسازی و تولید مجدد آن را انجام دهیم.»

    این فرایند در حال حاضر بر روی دندان‌های موش‌ها انجام شده و قبل از ورود به استفاده‌های کلینیکی باید از سالم بودن تثبیت کننده‌ها به خصوص تری اتیل آمین برای بدن اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل ممکن است ورود این روش به کلینیک‌های پزشکی مدتی طول بکشد.

    sciencealert

    2121